2011. október 26., szerda

Halfterm


Vajon melyik kié? Grafológusok előnyben.

Mármint az iskolában – azaz harmadéven belüli egy hetes félidei szünet -, mert mi szerencsére még jó messze vagyunk a mi félidőnktől. Régen írtam már, a lakásunkra jutó egységnyi ihletből most jó nagy szeletet elhappoltak előlem a gyerekek: a nap nagy részében folytatásos történeteket körmölnek megszállottan. Lili egy Narnia-szerű sztorit sző faunokkal és törpékkel, Míra kb. 12 mese szereplőit kavarta össze egy történetbe, Ármin pedig egy olyan időutazóról alkot, akinek a gépe összehozza a római kort és az ősembereket. Érdekes látni, hogy melyikük mire utazik írás közben: Ármin a kalandra, próbákra, Lili a részletekre, leírásokra, különleges lényekre, Míra pedig az olvasó megfricskázására, érzelmi viharokra. Sűrű oldalakat írnak, nagyon élvezik. Mi is, amikor felolvassák – jobb is így, mert nem látjuk a helyesírást. Nem tudom, hogy angol hatás-e, de Ármin és Míra egyszerűen lemondott a ly, j amúgy is csak felesleges zavarokat okozó megkülönböztetéséről.
 Voltunk fogadóórán Ármin és Míra iskolájában is, a már ismert gyors randis módszerrel. Az alapján, amit ki lehetett hozni a 10 percből azt látjuk, hogy minden rendben van velük, beilleszkednek, fejlődnek. A tanárok arra is rájöttek, hogy valami egészen más módszerrel osztanak/szoroznak mint az angolok, de a lényeg az, hogy kijöjjön az eredmény, nem akarják átszoktatni őket. A következő nagy témakörük az érveléstechnika lesz, Míra már meg is kapta az első ilyen házi feladatát: ahhoz kell érveket gyűjtenie, hogy minél tovább fent maradhasson az este. (Most kinek az oldalán van ez az iskola?)
Lili tájékoztató bizonyítványt kapott a szünet előtt. Az egyértelmű, hogy teljesen jól áll, de a finomságokat képtelenek voltunk kiolvasni. Mintha minden tárgyra külön kapna szorgalom és teljesítmény jellegű értékelést, amelyek ráadásul tizedesjegyek szintjére vannak bontva, időnként 5-ös fölé is lépve. Köszönettel fogadunk minden támogatást a megértéshez, itt még az internet is csődöt mondott, és a tanárok, úgy tűnik, a szünetben az emailre sem válaszolnak.
Errefelé kevesebb várat robbantottak fel
Az iskolában – de amúgy az utcákon is - további angolos sztereotípia is igazolódik: elképesztő lenge ruházatban járnak. Az iskolában Míra és Ármin nem merik a szünetekben felvenni az időjáráshoz szerintünk illeszkedő melegebb kabátot. Ciki lenne, mivel vannak olyan osztálytársaik, akik még szoknyában és zokniban járnak. Sőt láttam már nyári ruhás gyereket is 12 fokban. Ezek után tegnap a szemem sem rebbent már a tengerben pancsoló gyerekek láttán.  
Mindig eszembe jut: Ismerd meg a kultúrát, nézd meg a temetőt!
Fantázia1: Egyszer még rágyorsítok az oldalfalra
A hétvégétől megkezdtük az arisztokratikus hangzású szomszédos Sussex tartomány felderítését az időjárás lehetőségeihez alkalmazkodva. (Angolosodásom jele: a szomszédokkal lazán csevegek az időjárásról a kukáink felett. Újabb megalapozott a sztereotípia, nem szűnő lelkesedéssel véleményezik az aznapi viszonyokat. További kifogyhatatlan hálás téma, az angol és magyar klíma összehasonlítása.) Kirándulásaink ismerős ütemben zajlanak: autókázás a szép erdős tájban – nem tudom megunni az összeboruló fás, árokszerű szűk utakat –, majd kastélyok, várak, farmok megtekintése.  Eddigi kedvenc talán Rye városa, persze turistás, de így utószezonban már csöndes, hangulatos. Mélyülünk az angol történelembe, Tudorok, normannok, angolszászok csatái, viseletei, házai vonulnak sorba előttünk. Nehéz az örök gyereki kérdésre válaszolni: akkor egyes esetekben ki a jó és ki a rossz. Időnként egyáltalán: ki az angol.
Gyarapítjuk a kocsmázós tapasztalatokat is, hús hússal - bocsánat krumplival – fogyasztható minden kiszerelésben. Azért a Jamie féle étkezési forradalom még nem volt átütő: a legutóbbi helyen kiderült, hogy a gyerekadag az jelenti, hogy ugyanazt a méretű kaját saláta nélkül kapják.
Egy malomban...
A kirándulás arra is jó, hogy angolozzunk. A tanároktól megkaptuk a leggyakoribb 200 angol szó listáját, ebből építkezünk. A Lili kiszúrta, hogy ezek a szavak ismétlődnek állandóan a Beatles számokban, már az összes számuk címét meg tudja érteni. Amúgy is úgy látom, hogy a Beatles errefelé kb. olyan szerepet tölt be, mint nálunk a népdalok, illetve egyes szubkultúráinkban a nóták, másokban a mozgalmi dalok. (Neves eseményeinken – legénybúcsú, lagzi - persze ezek a szubkultúráink lelkesen kulminálódnak egymásba.) A Beatles errefelé a biztos közös többszörös, a nagy egyéni elágazás, zene, ruha és hajviselet választása előtti utolsó megálló. A fülbemászó dallamokon túl, gondolom pont ez a 200 szavas szókincs is a magyarázat része.
Nagyon élvezem hallgatni a gyerekek kiejtését, különösen az iskolai mindennapokból hazalopott szavakat kanyarítják úgy, ahogy én soha nem fogom. Megérkeztek az alapigék is – want, like, need, can, may – ezek forrasztják össze legjobban alapmondatokká az eddig ide-oda csalingáló, különálló szavaikat.
Kamaszodó tekintet: fájdalmas bölcsesség
A nehéz témáink. Az ismétlődő focivereségek Ármin jellemfejlődésének talán jót tesznek, a családi hangulatnak kevésbé. (Mindig az ismerős nóta: szoros meccs, kimaradt helyzetek, peches bekapott gólok. Azt hiszem, kezdem beleélni magam a magyar fociújságírók helyzetébe.) És örömeink, kalandjaink közepette azért egyre többször kopogtat be a kamaszodás is, jönnek a befeszülések, a durcák, hegyekben a sohák, mindigek és bezzegek. Szerencse, hogy az angol időjáráshoz hasonlóan itt is gyorsan kisüt a nap az eső után.
A végére egy kedves új családi poén: érdeklődtek a gyerekek, hogy milyen ízű a szomszédtól kapott afrikai likőr. Zsófi a Baileys-hez hasonlította. Ármin megrökönyödött: miért isztok bél ízest?
A végére még egy gyors könyv és filmajánló: „Midnight in Paris” csacska intellektüell szórakoztató film, szentimentalistáknak ajánlott. A Papírsárkányok (The kit runner) - lehet, hogy már sokan ismerik, hozzám csak most jutott el - már egy erősebb veretű, megdolgoztató könyv. Pasiknak.
Pre-kamasz - forever gyönyörű
Újabb lófajta - Shire
A tenger mindig elbújócskázik előlünk - már megint apály


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése